Uitzendbureau Actief Werkt! neemt taken over van Randstad

Een surveillant houdt toezicht in de gang / archieffoto Kees Rutten

De HU wisselt van uitzendbureau. Actief Werkt! heeft een contract met de HU gesloten nadat het bedrijf een Europese uitbesteding won. Actief Werkt! neemt het uitzendwerk per 1 juli over van Randstad voor ondersteunende functies tot en met schaal 6.

Het gaat om functies voor ‘niet onderwijzend personeel’ ofwel ondersteunend personeel, zoals managementassistenten of medewerkers van Bureau Inschrijving. De looptijd van het contract is zes jaar en het gaat in totaal om een bedrag van ruim 16 miljoen euro, bevestigt Kirsten Kockx, manager van het Resource Center van de HU. Ook de surveillanten (die toezicht houden bij centraal georganiseerde tentamens) worden via Actief Werkt! ingehuurd.

De surveillanten waren al sinds 1 januari dit jaar tijdelijk ondergebracht bij het uitzendbureau. Tot die tijd hadden zij een contract bij Interval Services, een BV waarvan de HU volledig eigenaar was. Interval is een payrollbedrijf dat jarenlang tijdelijke krachten (docenten, studenten en ondersteuners) leverde aan de HU. Interval werkte destijds op administratief gebied samen met Actief Werkt!

Te duur

Het college van bestuur besloot om per 1 januari 2021 geen mensen meer in te huren via Interval en het contract met de BV te beëindigen. De reden tot deze stap is de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans, waardoor flexwerkers een betere rechtspositie en arbeidsvoorwaarden kregen. Dat leidde ertoe dat de inhuur van tijdelijke krachten via Interval te duur werd. Een deel van de tijdelijke arbeidskrachten kreeg een aanstelling bij de hogeschool.

Actief Werkt! is een uitzendbureau met bijna vijftig vestigingen in Nederland, bestaat ruim 25 jaar en werkt onder meer voor gemeenten, Saxion Hogeschool, UMC Utrecht, Amsterdam UMC en Schiphol. Randstad werkte zo’n vier jaar voor de HU.

Zzp’ers

De inhuur van ondersteunend personeel vanaf schaal 7 gebeurt door werving- en selectiebureau Yacht. Zij zorgen voor de detachering van tijdelijke ondersteuners en de inzet van zzp’ers. Yacht vormt een onderdeel van Randstad Holding maar blijft de komende jaren voor de hogeschool werken. De inhuur van tijdelijke docenten regelt de HU zelf. Mogelijk wordt dit in de toekomst ook uitbesteed. ‘We bekijken of we een Europese aanbesteding kunnen doen voor de flexibele inzet van docenten’, zegt Kockx van het Resource Center.

Het college van bestuur heeft Dick van Loo, directeur van de dienst Finance, Control & Analytics, opdracht gegeven om Interval Services per 1 juli van dit jaar op te heffen. Het eigen vermogen en de banktegoeden gaan over naar de HU. De enige werknemer van Interval is de directeur en hij heeft een contract bij de HU gekregen, laat Van Loo weten.

Ook interessant: Willem en Gaby Platenkamp rijden 7.000 kilometer voor een ziekenhuisje in Gambia