Utrecht groeit uit zijn voegen en het USP groeit mee: meer woningen, kantoren, en groen

Het is misschien bijna niet voor te stellen, maar nog maar 60 jaar geleden was het Utrecht Science Park (USP) nog onbebouwd. De universiteit die in het centrum van Utrecht uit zijn jasje groeide, zette begin jaren ‘60 de eerste gebouwen neer op De Uithof. Het UMC Utrecht volgde met een ziekenhuis en de Hogeschool Utrecht kwam erbij. Een fietspad, De Johanna, Heidelberglaan 15. Tot op de dag vandaag verandert de Uithof in razend tempo.

Meer woningen, kantoren en voorzieningen. En zo duurzaam mogelijk, met veel groen. Dat is, in het kort, het plan in de Omgevingsvisie Utrecht Science Park 2040. De gemeente ontwierp het, in samenwerking met de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht en met inbreng van gebruikers en bewoners.

Werken en autoluw

De komende jaren moet er ruimte komen voor ruim vierduizend nieuwe arbeidsplaatsen. Deze komen op plekken waar nu nog parkeerplaatsen of verouderde gebouwen van de Universiteit Utrecht en het UMC staan. Wat er gaat sneuvelen is nog onbekend.

De auto zal te allen tijden ’te gast’ zijn, fietsers krijgen voorrang en er komt een nieuw fietspad aan de andere kant van de trambaan. Parkeren gebeurt hoofdzakelijk aan de rand van het gebied, waardoor een groot deel van het USP straks autoluw is. Minder auto’s betekent ook dat de hoeveelheid arbeidsplaatsen kan oplopen tot achtduizend. Station Lunetten moet een betere overstap krijgen op de tramlijn en op andere stations, zoals Den Bosch. Omwille van het klimaat zullen waarschijnlijk windmolens en zonnevelden worden geplaatst, mogelijk langs de A28. Of dat doorgaat, hangt af van vergunningen.

Studentenwoningen en een gezellig centrum

In Utrecht heerst nog altijd een groot tekort aan studentenwoningen. Op het USP moet het aantal woningen daarom verdubbeld zijn in 2030. Dit betekent dat er zo’n vierduizend extra studentenwoningen bijkomen. In 2024 wordt al gestart aan de bouw van de High Five, een nieuw studentencomplex naast de Johanna.

Naast extra woonruimte, moet het voor studenten ook plezierig zijn om op het USP te wonen. De gemeente kreeg van meerdere bewoners te horen dat het USP ‘in de avond uitgestorven is’ en dat ‘er in het weekend niets te doen is’. Het centrumpje (bij de Spar en Broodje Ben) moet daarom meer plekken krijgen om te recreëren, zodat er meer levendigheid ontstaat. Daarnaast moet sportcentrum Olympos uitbreiden, zodat de lange wachtlijsten die er nu zijn voor sommige sporten, verdwijnen.

Een van de grootste wensen van de studenten van het USP is een goedkopere en beter betaalbare supermarkt. De Spar University vinden studenten ‘te klein’ en vooral ‘veel te duur’, blijkt. De gemeente zoekt daarvoor een oplossing. Mogelijk komt er dus een andere winkel.

Wanneer alle veranderingen worden doorgevoerd, is nog niet duidelijk. Bewoners krijgen eerst nog de kans om op de plannen te reageren. Dat kan via tot 26 juli op www.utrecht.nl/usp. Daarnaast is er een online informatiebijeenkomst op 6 juli.

Ook interessant: Vraag aan Fanny: Hoe vergroen ik mijn balkon?