In Beeld

Verwarring over rookverbod Utrecht Science Park blijft

Tonnen met asbakken nodigen uit om te roken / foto: Kees Rutten

Een ‘rookvrij’ Utrecht Science Park (USP) blijft moeilijk. Op de stoepen van de HU en Universiteit Utrecht steekt menigeen een sigaret op. Ondanks het rookverbod.

Vanaf 1 januari 2021 verbood de Universiteit Utrecht (UU) het roken op de meeste plekken van het USP. Dat was het gevolg van landelijke wetgeving. Ook de HU had al een rookverbod afgekondigd in en rond de gebouwen. Op sommige wegen en bushaltes – eigendom van de gemeente – kon toen nog legaal gerookt worden. In oktober 2022 kwam hier ook een einde aan, door een rookverbod vanuit de gemeente.

Banners en bordjes met ‘rookvrij’ attenderen studenten, medewerkers en andere gasten op het rookverbod in het USP. Maar die maken weinig indruk bij de rokende studenten en medewerkers bij de ingang van de gebouwen. Instellingen riskeren overigens bij overtreding een boete van 4.500 euro van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Asbakken

Wat ook niet helpt zijn de blikken tonnen voor de gebouwen van de HU. ‘Ben je het even vergeten? Het USP is rookvrij’, staat erop. Bovenop die tonnen bevinden zich flinke asbakken, met vele peuken. Ze lijken meer te fungeren als uitnodiging dan als afschrikking.

Daarnaast is het USP feitelijk ook niet rookvrij. Op drie plekken zijn er ‘rookgedoogplekken’ die door de gemeente zijn aangewezen, lezen we op de site van de universiteit. ‘Om rokers een alternatief te geven, zonder dat dit overlast geeft voor anderen.’ Zij bevinden zich overigens min of meer in de periferie aan de oostkant van het USP.

Er zijn twee gedoogplekken met ‘droppits’ (asbakken in de grond). De eerste ligt in de tussenberm aan de Bolognalaan, tegenover de lange zijde van Heidelberglaan 15. Een tweede is te vinden aan de Uppsalalaan, tegenover sportcentrum Olympos.

Daarnaast is er nog een overdekte gedoogplek aan de Yalelaan bij Diergeneeskunde, ter hoogte van het roestachtige gebouw van de Warmtekrachtcentrale van de universiteit. Deze overkapping lijkt op een bushokje en moet niet verward worden met enkele overdekte hokjes met automaten voor parkeerkaarten in de buurt.