Vragen over vernielingen tijdens eindfeest Nijenoord 1

Muren neergehaald, plafondplaten vernield en elektriciteitsdraden losgetrokken van Neijenoord 1

Muren neergehaald, plafondplaten vernield en elektriciteitsdraden losgetrokken. Studenten uit de Hogeschoolraad (HSR) hebben vragen gesteld hoe een afscheidsfeest van de HU-locatie Nijenoord 1 zo uit de hand kon lopen.

Een deel van de circa 700 feestende studenten heeft vernielingen aangericht aan de HU-locatie Nijenoord 1, vertellen enkele HSR-studenten tijdens de vergadering woensdag 21 december. Dit gebeurde tijdens het afscheidsfeest Nacht van Nijenoord op donderdagavond 15 december.

nijenoord-plafondVolgens de studenten in de HSR zijn muren gesloopt, plafondplaten vernield en elektriciteitsdraden losgetrokken. Ook is diverse keren het brandalarm ingedrukt. De politie is met groot vertoon uitgerukt en heeft rond half elf ’s avonds een einde aan het feest gemaakt.

Te weinig beveiligers
‘De sfeer tijdens de ontruiming was grimmig’, zegt een van de studenten in de raad. Een ander maakt zich zorgen omdat het brandalarm niet hoorbaar was in de kelder. ‘Er hadden doden kunnen vallen als er echt brand was uitgebroken of als het pand was ingestort.’ Volgens de HSR-studentleden waren er veel te weinig beveiligers bij het feest aanwezig.

Een woordvoerster van de HU zegt in een reactie dat het college van bestuur op de hoogte is van de vernielingen tijdens het feest. Zij zegt dat een aantal van de vernielzuchtige studenten bekend is en dat er aangifte is gedaan. Over de hoogte van de schade en hoe het uit de hand kon lopen, kon zij geen mededelingen doen.

De instituten voor Gebouwde Omgeving en Engineering & Design verhuizen in de kerstvakantie van de Nijenoord 1 naar De Uithof. Het Institute for ICT heeft Nijenoord in oktober verlaten om tijdelijk ondergebracht te worden aan de Daltonlaan 200