Vrouwen hebben straks beter diploma dan hun man

Weg met het cliché van de dokter die met zijn assistente trouwt. Nog tien jaar en de rollen zijn omgekeerd: dan hebben hoogopgeleide vrouwen vaker een lager geschoolde man.

Vroeger waren mannen over het algemeen beter opgeleid dan vrouwen. Waarom zou een vrouw ook gaan studeren, als haar enige recht het aanrecht was? Maar de tijden zijn veranderd.

Al sinds midden jaren negentig behalen meer vrouwen dan mannen een diploma in het hbo. Aan de universiteiten duurde het iets langer, maar vlak voor de eeuwwisseling streefden ook daar de vrouwen de mannen voorbij.

Downdaten
In 2007 werd een nieuwe mijlpaal bereikt. Voor het eerst waren er evenveel koppels van twee hoogopgeleiden als koppels waarbij de man hoogopgeleid was en de vrouw niet. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft verzameld.

Bovendien kiest een hoogopgeleide vrouw steeds vaker – misschien wel noodgedwongen – voor een man met een lager diploma dan zijzelf. Als deze trend doorzet, zijn vrouwen over tien jaar vaker hoogopgeleid dan hun mannen.

(Infographic: HOP, o.b.v. CBS-cijfers)