Achtergrond

Wat LEER jij nu? (3)

Wat LEER jij nu? (3)

Even snel de stof doornemen, keihard studeren of toch vertrouwen op de uitleg van de docent. Trajectum loopt deze week over de Uithof en vraagt studenten voor welk tentamen ze leren.

De tafel van Jojanneke de Goede, tweedejaars lerarenopleiding wiskunde, is bezaaid met aantekeningen, boeken, samenvattingen en uittreksels. Ze studeert voor haar tentamen variabelen. 

Wauw, dat is een berg papier. Zoek je je niet wezenloos?

‘Haha, ja, voor dit tentamen moet ik een boek doornemen van bijna vierhonderd pagina’s en ik heb minimaal vijftig pagina’s aan aantekeningen. Maar ik weet de weg, al moet ik af en toe even zoeken.’

Wanneer is je tentamen?

‘Vanavond van 18.00 tot 21.00 uur. Ja, het is een lange dag. Ik ben al vanaf het middaguur aan het leren. Het is een hertentamen, dus ik wil het halen.’

Ben je wel op tijd begonnen?

‘Vorige week dinsdag al, maar ik heb een zoontje van twee en hij heeft ook zijn aandacht nodig. Vandaar dat ik hier nu al zit.’

Hoeveel procent van jouw klas bestaat uit jongens?

‘Euhm, de klas bestaat uit zes meisjes en 21 jongens. Reken maar uit.’

Zo’n 18 procent. Voor welk cijfer teken jij vandaag?

‘Een 5,5. Honderd procent.’