‘Zijlstra begeeft zich op een hellend vlak’

Het hoger onderwijs moet toegankelijk blijven en deeltijdstudenten moet je geen langstudeerboete geven. Halbe Zijlstra is een sympathiek mens, maar als staatssecretaris is hij ‘de ideale vijand’ met een ‘bijna onmenselijke kant’ die een ‘visieloos’ hogeronderwijsbeleid voert. Aldus Pascal ten Have en Sebastiaan Hameleers, voorzitters van respectievelijk LSVb en ISO, in een dubbelinterview dat in de komende Trajectum uitkomt.

De voorzitters zijn vooral boos over de langstudeerboete, het verhoogde collegegeld voor studenten die langer dan vijf jaar studeren. Met name omdat deze onterecht is voor de 75 duizend deeltijdstudenten voor wie nu geldt dat ze in plaats van 30 nu 60 studiepunten in een jaar moeten gaan halen.

Het afschaffen van de basisbeurs in de masterfase, het afpakken van de ov-jaarkaart bij meer dan een jaar studievertraging; Zijlstra begeeft zich op een hellend vlak, zijn de voorzitters het eens. Als het zo doorgaat, zou het Malieveld deze lente wel eens opnieuw kunnen volstromen met woeste studenten.