Rechtszaak tegen bewoners Cambridgelaan

Studentenhuisvester SSH start een rechtszaak tegen enkele bewoners van studentenflat Cambridgelaan in De Uithof. Zij zijn geen student meer of willen geen contract met campusclausule tekenen en weigeren het complex  te verlaten.

SSH verstrekt sinds 2006 contracten aan nieuwe huurders waarin is opgenomen dat zij een jaar na het afstuderen moeten verhuizen (het zogenaamde campuscontract). Vanaf maart vorig jaar geldt deze regeling ook voor huurders van de Cambridgelaan van voor het campuscontracttijdperk. Afgestudeerden dienen voor aanstaande april te verhuizen.

Rond de tachtig personen zijn inmiddels vertrokken of staan op het punt te verkassen. Een ‘handvol’ oud-studenten wil blijven wonen, zegt een woordvoerster van de SSH. ‘Sommigen tekenden zelf schriftelijk bezwaar aan bij ons en anderen hebben een advocaat ingeschakeld.’ Om hoeveel personen het precies gaat, kan zij niet zeggen.

SSH vraagt de rechter de huurovereenkomst te ontbinden. Beide partijen krijgen dan de kans schriftelijk te reageren, alvorens het eventueel tot een rechtszaak komt. ‘Dat kan nog maanden duren.’

De reden voor de invoering van de campuscontracten is dat er een structureel kamertekort is in Utrecht. Afgestudeerden bezetten daarbij woonruimte die voor studenten is bedoeld. Met een goede doorstroming hoopt SSH meer huisvesting te kunnen bieden aan studenten.

BoKS, de koeperorganisatie van bewoners van SSH, is in principe voorstander van dergelijke campuscontracten bij nieuwe bewoners. Maar de maatregel opleggen bij zittende studenten vindt de organisatie niet terecht. Afgestudeerden mogen wel worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid om de studentenwoning te verlaten, maar dit mag geen ‘dwingend karakter’ krijgen.