Nieuws

Studenten pedagogiek willen ‘mannelijker’ onderwijs

De veertig jongens die de studie Pedagogiek doen, hebben zich verzameld in een mannenclub. Ze zijn het ‘vrouwelijke ‘onderwijs beu, en ze zijn bang dat aankomende studenten worden afgeschrikt door de feminiene uitstraling van de opleiding. Vorige week nog stapten ‘de mannen’ – zoals ze zichzelf noemen – naar een decanenbijeenkomst van de provincie Utrecht om te praten over een meer ‘mannelijke’ voorlichting op Utrechtse scholen.  

Auke Gorter is een van de studenten uit de mannenclub. ‘De opleiding is voor een jongen wel eens doorbijten’, zegt hij. ‘Het overgrote deel van de studenten is vrouw. Het gaat alleen maar over nieuwe schoenen en oorbellen, en we moeten veel opdrachten in groepjes doen. Dan voel je je soms wel alleen staan.’ 
 
Ook is er iets grondig mis met het imago van de opleiding, vindt Auke. ‘De informatie op de website is weinig inhoudelijk. Er staan veel foto’s op van kleine peuters en kleuters en vrouwen met baby’s. Dat is een weinig aantrekkelijk beeld voor veel jongens. En het klopt niet: met een studie pedagogiek kun je bijvoorbeeld ook werken met (probleem)jongeren. Het beroepsperspectief is veel breder dan alleen knuffelen met baby’s.’ 
 
De ‘mannen’ komen regelmatig bijeen in een lokaal op de Uithof. Samen met een opleidingsdocent bespreken ze welke manvriendelijke acties ze gaan ondernemen. ‘We streven bijvoorbeeld naar voorlichting die ook jongens enthousiasmeert voor de studie. Daarom willen we dat er minstens één jongen bij voorlichtingsmomenten aanwezig is.’ 
 
Maar het is ook gewoon prettig om met alle pedagogiekjongens bij elkaar te komen, vindt Auke. ‘We kunnen ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren. Ook praten we wel eens over de vooroordelen die er bestaan over mannen die met kinderen of jongeren werken. Wij willen juist een positieve uitstraling creëren.’ 
 
De club eindigt meestal – zoals het echt mannen betaamt – in de kroeg. ‘Dan kunnen we het eindelijk eens over echt belangrijke zaken hebben’ , zegt Auke. ‘Voetbal, bijvoorbeeld.’