Utrechtse studentenorganisaties willen toch feesten, kamperen en borrelen tijdens de introducties

Archieffoto introductie in Amersfoort / foto Twitter

Veel studentenorganisaties keren zich tegen het besluit van de HU en Universiteit Utrecht (UU) dat studieverenigingen zich moeten beperken tot sobere introducties. Geen overnachtingen, geen feesten, en geen alcohol schenken, zo besloten de colleges van bestuur van beide instellingen. In een brief pleit studentenunie Vidius om toch feesten, kampen en borrels te mogen organiseren.

De brief is verzonden naar de colleges van de HU en UU en is ondertekend door ruim dertig studentenorganisaties, waaronder enkele van de HU. De beperkingen voor de introducties van opleidingen en studieverenigingen maakte collegevoorzitter Jan Bogerd begin juni bekend tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad. Enkele studenten in de raad waren het er niet mee eens.

Vidius noemt het in de brief een ‘ingrijpend besluit voor veel verenigingen’ en betreurt dat er geen overleg is gevoerd met de koepels van studentenverenigingen en met de medezeggenschapsraden. Het lijkt ‘niet wenselijk’ dat de regels voor de introductie strenger zijn dan de overheid het voorschrijft, meent Vidius. Daarmee lopen de instellingen vooruit op de situatie. ‘Wij zien geen reden om nu al een activiteit in september te verbieden die op dat moment van de overheid wel doorgang mag vinden.’

Overleg met colleges van bestuur

Daarbij hebben sommige verenigingen afspraken met andere partijen gemaakt. Daarin zijn clausules opgenomen over teruggave van betalingen als activiteiten niet door kunnen gaan vanwege overheidsmaatregelen bij verslechtering van de coronasituatie. Als die activiteiten wel mogen van de overheid maar niet van de HU en UU, dan komt de restitutie in gevaar, schrijft Vidius.

De studentenverenigingen willen veilige en toegankelijke introducties organiseren. ‘Daarbij wel met de mogelijkheid om aanvullend ook feesten, kampen en borrels te kunnen organiseren, mits dat vanuit de overheid mag’, schrijft Vidius. Het is aan de afzonderlijke verenigingen of zij daadwerkelijk de feesten en kampen organiseren en zelf alcohol gaan schenken. Vidius wil op korte termijn overleg met de colleges van bestuur van de HU en UU.

Hybride Utrechtse Introductie Tijd

Vorige week werd via Trajectum bekend dat de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) een hybride vorm krijgt. Zo’n 2000 eerstejaars komen naar Utrecht om een fysiek programma te volgen, terwijl er voor 2000 studenten een online variant beschikbaar is. Tijdens de diverse markten en het culturele programma in TivoliVredenburg geldt een tijdslot zodat het niet te druk wordt. Net als in eerdere jaren wordt na een bepaald tijdstip gewoon bier en wijn geschonken.

Onderwijsminister Van Engelshoven meldde eerder dat hogescholen en universiteiten in september waarschijnlijk weer volledig open gaan, schreef zij aan de Tweede Kamer en de instellingen. Zij gaat uit van het ‘basisscenario’: zonder 1,5-meter afstand, een maximale groepsgrootte van 75 personen, vooralsnog een mondkapjesplicht en vrijwillige zelftesten. Zij gaat er dan vanuit dat veel mensen zijn gevaccineerd en dat de situatie met corona deze versoepelingen toelaten.

Het college van bestuur van de HU laat via een woordvoerder weten geen behoefte te hebben om op de brief te reageren via Trajectum.

Ook interessant: Opleidingsmanager Caroline Leeuwenkamp over onderwijs, leidinggeven en nooit opgeven