Van ‘geen open dag’ naar ‘geen onderwijs tot 31 maart’ – in 6 uur

Foto: Kees Rutten

Het kabinet riep in eerste instantie universiteiten en hogescholen op om grootschalige colleges online aan te bieden, als bijdrage aan het indammen van het coronavirus. Maar dat advies veranderde snel. Kort overzicht van een roerige donderdagmiddag en -avond op 12 maart 2020:

UPDATE 20.38: Ook de HU stopt het onderwijs tot 1 april.

UPDATE 12 maart, 20.25:
De Universiteit Utrecht heeft alle onderwijsactiviteiten per vrijdag 13 maart afgelast, meldt de UU. Het gaat om colleges, practica en tentamens. Vanaf maandag moeten deze onderwijsvormen zoveel mogelijk digitaal aangeboden worden. De vereniging van universiteiten VSNU stelt op de site dat het kabinet heeft besloten dat al het fysiek wetenschappelijk onderwijs tot 31 maart niet doorgaat.

UPDATE 12 maart, 19.24 uur:
In de loop van de middag volgt een brief aan de Tweede Kamer. Die meldt: ‘We roepen universiteiten en hogescholen op om in ieder geval tot en met 31 maart alleen nog onderwijs op afstand te geven.’

Dat is een stuk strenger dan hoe Rutte het aanvankelijk verwoordde, constateert ook NRC.

UPDATE 12 maart, 16 uur
De HU besluit vrijwel meteen na de persconferentie dat de open dag op zaterdag 14 maart niet doorgaat. Dat geldt ook voor andere bijeenkomsten met meer dan 100 personen, die staan ingepland tot en met 31 maart.

Het verwacht rond 19:00 uur per mail meer informatie te kunnen geven.

UPDATE 12 maart, 15.30
Het kabinet roept in eerste instantie universiteiten en hogescholen op om grootschalige colleges online aan te bieden, als bijdrage aan het indammen van het coronavirus. Verder lijken hbo en universiteiten dus gewoon door te kunnen gaan met het onderwijs.
Het sluiten van scholen is niet aan de orde, stelt Rutte ook op de persconferentie. Mbo, basis- en middelbaar onderwijs zullen gewoon doorgaan.

Eerder kwam van verschillende kanten de oproep om de deuren in het onderwijs, waaronder de hogescholen en universiteiten, te sluiten vanwege het coronavirus.

donderdag 12 maart 15.10:
Begin van de persconferentie van premier Rutte, samen met de vicepremier en de directeur van het RIVM.
Voor heel Nederland geldt in elk geval tot 31 maart: werk zoveel mogelijk thuis en organiseer geen evenementen met meer dan honderd personen.