Avans verslikt zich in social media-regels

Avans Hogeschool reageert geschrokken op de storm van kritiek op haar nieuwe social media-beleid. 'De spelregels zijn nadrukkelijk geen verbod. We gaan kijken of de formulering ervan weergeeft wat we bedoelen', twitterde de hogeschool vandaag.

De Brabantse hogeschool heeft deze week nieuwe huisregels opgesteld voor het gebruik van social media als Twitter en Facebook. 'Uiteraard mag je geen berichten plaatsen die Avans Hogeschool zou kunnen schaden', staat er onder meer in de regels. En: 'Houd er in je communicatie rekening mee dat je namens de hogeschool communiceert en de buitenwereld jouw mening ervaart als die van Avans Hogeschool!'

Ironisch genoeg zorgen de huisregels voor een storm van kritiek, vooral op Twitter. 'Hogeschool verbiedt klachten op social media', kopt Nu.nl en daar wordt boos op gereageerd. '#Bizar', wordt er getwitterd, en '#PRfail'. 'Van avans mogen we niet klagen over avans. Jammer nu heb ik juist wat te klagen. #PRfail #Avans is een stomme school!', twittert ene Roan Hageman.

Het verwijt van een PRfail lijkt terecht: Avans haast zich te zeggen dat een verbod nadrukkelijk niet de bedoeling is geweest en kijkt nu of de regels moeten worden aangepast. 'Ons standpunt: Iedereen is vrij om te zeggen en schrijven wat hij of zij wil. Het is ons te doen om de manier waarop dat gebeurt. ‪#Avans', meldt het Twitter-account nu.