Bedreiging, intimidatie en flinke klappen

De winnaar van de Utrechtse huisjesmelker van het jaar-verkiezing is niet bekend gemaakt. De reden? Angst voor represailles op de huurders. De aanstelling van huurteams zou hier een einde aan moeten maken.

Initiatiefnemers USF Studentenbelangen en ROOD, jongerenorganisatie van de SP, hebben onder Utrechtse studenten onderzoek uitgevoerd naar kamerverhuurders. Daaruit blijkt dat zij zich steeds vaker schuldig maken aan bedreigingen of in enkele gevallen zelfs fysiek geweld. In het onderzoeksrapport wordt gesproken van een ‘verontrustende ontwikkeling’. Kwamen de meeste klachten in voorgaande jaren vooral neer op hoge huurprijzen en slecht onderhoud, dit jaar staat bedreiging bovenaan het lijstje.
‘De problemen ontstaan door de druk op de kamermarkt waardoor studenten de hoge huurprijzen en de grillen van de huisbaas maar te accepteren hebben’, vertelt Joanna O’ Connor van het USF.

Marijn de Vries, student innovatiemanagement aan de Universiteit Utrecht, kan hierover meepraten. Vorig jaar kreeg hij van zijn huisbazin te horen dat de huur voor zijn kamer met 50 euro verhoogd werd. Daar ging hij niet mee akkoord. ‘Uiteindelijk kreeg ik een bezoekje van de dochter van de huisbaas die het pand kwam inspecteren samen met een aannemer. Ik had meteen al het idee dat die man geen aannemer was, het was een boom van een vent. Na wat dreigementen ging de vrouw weg en bleef ik alleen met hem achter.’
Toen Marijn de man te verstaan had gegeven dat hij zich niet liet intimideren, kreeg hij een paar flinke klappen. Vervolgens wilde de man een camera meenemen als onderpand. Marijn had ondertussen de politie gebeld, waarop de kleerkast er vandoor ging.
Voor Marijn is de zaak een principekwestie geworden. ‘Mijn huisgenoten zijn al vertrokken maar ik heb besloten te blijven en het hoog te spelen. Ik kan me levendig voorstellen dat anderen daar niet voor kiezen.’

O’ Connor vindt niet dat het USF een knieval heeft gemaakt voor de bedreigingen, nu ze besloten hebben de winnaar van de verkiezing niet openbaar te maken. ‘We stonden voor een dilemma. Bij bekendmaking van de uitkomst liepen we het risico dat sommige mensen uit hun woning werden gezet of mishandeld. Dat vonden we onverantwoord. In plaats daarvan hebben we de prijs in bewaring gegeven bij verantwoordelijk wethouder Harrie Bosch.’

Bosch noemt de gevallen van intimidatie en geweld ‘zorgelijk’. Hij onderkent ook dat één van de oorzaken van het probleem bij de heersende kamernood ligt. ‘De gemeente probeert daarom bouwprojecten voor studentenhuisvesting te stimuleren, in samenwerking met de SSH. Zoals recent aan de Europalaan met City Campus MAX.’ Aan de andere kant benadrukt hij ook dat het merendeel van de huisbazen zich wel netjes gedraagt en dat nog moet blijken hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Door voorlichting en de aanstelling van huurteams hoopt de gemeente een deel van de problematiek op te lossen.

Ook het USF heeft nu de hoop gevestigd op de huurteams. O’ Connor: ‘Deze teams gaan in mei van start en gaan actief op zoek naar kamers waar teveel huur voor wordt gevraagd of waar het met het onderhoud slecht gesteld is. Zij kunnen dan advies en ondersteuning bieden. Men durft vaak niet naar de huurcommissie te stappen uit angst dat de klachten terug naar hen leiden en dat ze hun woning kwijt kunnen raken.’ Het USF hoopt dat wanneer de slachtoffers van huisjesmelkers zelf benaderd worden, dan wel actie durven te ondernemen.

Marijn de Vries ziet liever een andere oplossing voor beruchte huisjesmelkers. ‘Een beroepsverbod lijkt mij het beste. Ga maar wat anders doen maar laat die mensen nooit meer kamers verhuren.’

Cijfers:
– USF en ROOD ontvingen in 3 maanden ruim 60 serieuze klachten
– 83,7% van de binnengekomen klachten gingen over particuliere verhuurders
– 41% van de particuliere huurders voelde zich geïntimideerd door de huisbaas
– Een vierde van deze mensen is naast verbaal ook fysiek bedreigd
– 80% van de particuliere huurders betaalt teveel huur voor de kamer
*Bron: Rapport ‘huisjesmelker van het jaar 2010’