Columns

Passend onderwijs op Bommelstein

Vanmorgen heb ik taal en rekenen gegeven aan de helft van groep 7 en 8 van de Daltonbasisschool Bommelstein in Almere-Buiten. Omdat ik het leuk vind en om de leerkracht te helpen die graag met de kinderen uit groep 8 de afscheidsmusical wilde oefenen. En, hoe doe je dat dan met een combinatieklas? Want eigenlijk moest groep 7 instructie krijgen. Zo staat het in het rooster. Zo'n dubbele groep is niet makkelijk, zeker niet als daar meer dan dertig kinderen inzitten.

Van die dertig kinderen zijn er een paar dyslectisch, één zwaar dyslectisch, drie ADHD'ers, een autist, een jongen van Russiche en twee broertjes van Chinese afkomst. Die laatste drie zijn toevallig wel intelligent, maar missen nog het taalgevoel voor het Nederlands. Kortom een flinke dobber voor zo'n leerkracht, die geconfronteerd is met de beslissing om per 1 augustus 2014 voor iedere leerling een geschikte plek te vinden, zogenaamd passend onderwijs.

Kabinet-Rutte-1 hoopte met passend onderwijs 300 miljoen te besparen. Dat werd teruggedraaid, maar het speciaal onderwijs kreeg wel minder geld. Weer een golfbeweging die te ver is doorgerold. Een enkele speciale leerling meer op basisscholen kan best, maar ze overspoelen met leerlingen met speciale behoeften, haalt de kwaliteit van het onderwijs naar beneden.