Campuscontracten mogen van de rechter

Geen student meer? Dan moet je binnen een jaar uit je studentenkamer. Studentenhuisvester SSH staat in zijn gelijk met de zogenoemde ‘campuscontracten’. Dit heeft het Hof in Arnhem deze week besloten.

Een bewoner die al sinds 2002 in een SSH gebouw aan de Cambridgelaan (foto) woont weigert het contract te tekenen. Volgens de rechter moet hij dit nu alsnog doen, of hij moet zijn kamer verlaten.
De uitspraak is belangrijk voor de studentenhuisvesters, omdat deze opnieuw bevestigt dat hun maatregelen om doorstroming in studentenkamers te bevorderen gerechtvaardigd zijn. In 2006 heeft de overheid een wetswijziging doorgevoerd die het mogelijk maakte voor studentenhuisvesters om campuscontracten af te sluiten met bewoners. Deze contracten houden in dat de woonruimte is bestemd voor studenten en de huurder in de woonruimte mag wonen zolang hij studeert. De campuscontracten zijn in het leven geroepen om het structurele kamertekort tegen te gaan.
In 2010 heeft de SSH de bewoners die voor 2006 op de studentencampussen gaan wonen, het aanbod gedaan alsnog een campuscontract te ondertekenen of hun studentenwoning te verlaten. In 2011 heeft de studentenhuisvester een rechtszaak aangespannen tegen vijf studenten die weigerden te tekenen en koste wat kost wilden blijven zitten. De SSH heeft deze rechtzaak gewonnen, maar een bewoner ging in hoger beroep. In dit hoger beroep is de woningcorporatie opnieuw in het gelijk gesteld.

Bron: DUIC.nl