Achtergrond

Decaan: “Help! Ik wil toch niet studeren. Ik werk liever.”

Vraag:
“Dag meneer de decaan. In september ben ik begonnen met mijn opleiding. Ik kom er nu achter dat studeren eigenlijk niet goed bij me past. Ik ga veel liever bij een bedrijf werken. Ik wil dan cursussen binnen het bedrijf gaan doen om me zo te ontwikkelen. Ik denk er nog even over na, maar waar moet ik allemaal op letten als ik dat echt wil gaan werken?"

Antwoord:
Goed dat je deze vraag stelt! Je weet dat je de prestatiebeurs in eerste instantie krijgt als een lening. Deze lening wordt omgezet in een gift als je binnen tien jaar, vanaf de eerste maand dat je studiefinanciering in het hoger onderwijs hebt gekregen, een HBO of universitair diploma haalt. (Het mag dus een diploma zijn van een andere studie dan waarmee je bent begonnen.) Haal je binnen die tien jaar geen HBO of universitair diploma, dan blijft je prestatiebeurs dus een lening die je terug moet betalen.
Maar bevalt je studie je niet, of heb je tegenvallende studieprestaties, dan kun je in het studiejaar waarin je voor het eerst studiefinanciering ontvangt in het hoger onderwijs, gebruik maken van de 1-februari-regeling. Je moet dan je studiefinanciering stop zetten vóór 1 februari. De maanden studiefinanciering die je tot dan toe hebt gehad, hoef je nooit meer  terug te betalen en worden dus een gift. Vergeet niet je Studenten OV-chipkaart op tijd te deactiveren!
Als je van de 1-februari-regeling gebruik wil maken is wel een voorwaarde dat je in hetzelfde studiejaar geen studiefinanciering meer ontvangt. Je mag dus niet hetzelfde studiejaar weer met een andere HBO of universitaire opleiding beginnen. Uiteraard gaan de maanden studiefinanciering die je ontvangen hebt wel af van je totaal aan studiefinancieringsrechten.
Als je gebruik maakt van de 1-februari-regeling, hoef je niet per se met je studie te stoppen. Je mag dus ingeschreven blijven staan. Het criterium is: stopzetten van je studiefinanciering. Wil je je ook uitschrijven voor je opleiding, dan doe je dat via studielink.
Kortom, als je denkt dat de opleiding die je nu volgt niet goed bij je past en dat de kans erin zit dat je nooit meer gaat studeren, dan is het handig om voor 1 februari je studiefinanciering stop te zetten.

Tip: www.ib-groep.nl