Achtergrond

Decaan: Ik ga 3 maanden weg, zal ik me tijdelijk uitschrijven?

Vraag:
Ik zit eraan te denken om de laatste drie maanden van het schooljaar vrijwilligerswerk in Kenia te gaan doen. Nu heb ik van studiegenootjes gehoord dat het een heel gedoe is om je uit te schrijven en dat dat eigenlijk niet kan als er niks bijzonders aan de hand is. Maar ik hoor ook geruchten dat het vanaf dit schooljaar wel kan. Hoe zit dat nou precies ?

Antwoord:
Per ingang van dit schooljaar is het inderdaad veel gemakkelijker geworden om je uit te schrijven. Het uitschrijven hoef je niet meer via een papieren formulier te doen. In Studielink kun je jezelf per eerste van de volgende maand uitschrijven. Je hebt geen handtekening van iemand van school meer nodig. Vanaf de maand dat je niet meer ingeschreven bent, hoef je ook geen collegegeld meer te betalen. Je uischrijven is dus veel simpeler geworden. Wat ik je echter aanraad, is het sowieso met je SLB-er te bespreken. Je SLB-er kan je vertellen of het roostertechnisch wel of niet handig is om juist die drie maanden weg te gaan. Het is sowieso niet handig om in je eerste jaar er vrijwillig tussenuit te piepen, omdat je dan wel eens in de knoop zou kunnen komen met het aantal studiepunten dat je moet halen voor het studieadvies.
Maar let op, er zitten nog meer haken en ogen aan. Als je niet meer ingeschreven staat bij de HU (en ook niet bij een andere onderwijsinstelling), ben je geen student meer en mag je dus ook geen stufi meer ontvangen. Je stufi moet jezelf stopzetten en ook het studentenreisproduct deactiveren. Misschien heb je een studentrekening bij een bank, of heb je een studentverzekering, die je eventueel moet stopzetten. Vraag bij je bank en verzekeringsmaatschappij of dat zo is.
Je opnieuw inschrijven vanaf september van het volgend schooljaar is geen enkel probleem. Wil je je opnieuw inschrijven midden in het schooljaar, dan zou je wel eens tegen een probleem aan kunnen lopen. Afhankelijk van de opleiding die je volgt kan dat wel, of kan dat niet, of kan het alleen als je goede redenen hebt om je midden in het jaar in te schrijven. Vraag ook dit na bij de studentendecaan van de opleiding.

Tip: www.studielink.nl

In de rubriek Decaan geven studentendecanen Marianne Hamel, Frans Meeuwsen en Jaap van Weenen antwoord op veel gestelde vragen van studenten. Heb jij vragen? Dan kun je bij jouw eigen decaan terecht voor informatie, advies en hulp over en bij je studie. Maar ook bij bijzondere omstandigheden en financiële en materiële vragen. De studentendecanen hebben een onafhankelijke positie en gaan uit van de belangen van de student. Kijk op de studentendecanen-site op Sharepoint voor meer informatie.