Decaan: “Ik wil graag iets betekenen voor een medestudent.”

Vraag:
Ik ben student aan de hogeschool en wil graag iets betekenen voor een medestudent. Heb jij misschien suggesties?

Antwoord:
Vanaf afgelopen september draait het Studiemaatjesproject van Humanitas alweer zes jaar. Inmiddels hebben ze al de nodige bekendheid gekregen, waardoor er elk jaar weer veel aanvragen binnen komen van studenten met een psychische belemmering. Met hulp van studenten die zich vrijwillig aanmelden bij het project, heeft een groot gedeelte van de aanvragers succesvol de studie kunnen afronden.
Het Studiemaatjesproject van Humanitas Utrecht koppelt studenten met een psychische belemmering aan een medestudent die zich als vrijwilliger heeft aangemeld. Het gaat om een gelijkwaardig contact waarin minimaal twee uur per week wordt afgesproken. De hulpvraag van het studiemaatje kan heel divers zijn en de studiemaatjes bepalen samen hoe zij hun contact invullen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: samen studeren in de bibliotheek.

Het maatjescontact is geen vervanging van de reguliere hulpverlening of de hulp die vanuit de Hogeschool wordt geboden, het is hooguit een aanvulling daarop. Een laagdrempelige manier om het studeren aangenamer en vaak ook effectiever te maken.

Ben je geïnteresseerd om vrijwilliger te worden en wil je meer informatie, neem dan contact op via studiemaatjes.utrecht@gmail.com. Of bel met Christa Grootveld (06-83243624) en Sarah van den Hee (06-23935070), coördinatoren Studiemaatjesproject

Er zijn ook andere mogelijkheden om als studiemaatje op te treden voor je medestudenten. Bij voorbeeld voor een student die moeite heeft om studieactiviteiten te plannen of structureren. Of door studenten met een buitenlandse achtergrond te informeren over de Nederlandse gewoontes en cultuur. Informeer bij je eigen opleiding of faculteit wat de mogelijkheden zijn. Je kunt je studieloopbaanbegeleider hiernaar te vragen, of je melden bij het studentendecanaat.

Tip: www.humanitasutrecht.nl