Decaan TU Delft in opspraak

Marco Waas, decaan van de Delftse faculteit werktuigbouwkunde, heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling. Hij zou het bedrijf van zijn vrouw voor driekwart miljoen euro aan opdrachten hebben bezorgd.

Binnen de TU Delft was al bekend dat de decaan in 2009 verantwoordelijk was voor twee opdrachten aan een Amsterdams bedrijf dat mede-eigendom was van zijn vrouw. Volgens NRC Handelsblad leverde dat de decaan vorig jaar een standje op van collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg, die het aanvankelijk als incident beschouwde.

Nader onderzoek van de krant wijst uit dat Waas een ander bedrijf van zijn vrouw bij nog eens vier andere projecten inschakelde. Onder meer bij Delft Blauw, de door RTL uitgezonden tv-serie waarvan Waas in 2005 de initiatiefnemer was.

Collegevoorzitter Van den Berg noemt de handelswijze van de decaan onverstandig, ‘omdat hij de schijn van belangenverstrengeling had moeten vermijden’. Ook spreekt hij de decaan aan op het verzwijgen van een eigen bedrijfje. De TU Delft gaat de gedragscode voor haar medewerkers aanscherpen.

SP-kamerlid Jasper van Dijk wil van de staatssecretaris weten of bij andere universiteiten vergelijkbare kwesties spelen