Elena Valbusa benoemd tot diversity officer aan de HU

Elena Valbusa is per 1 januari benoemd tot de eerste diversity officer van de HU. Zij werkt momenteel als projectmanager van het programma Incluusion bij de Universiteit Utrecht. Valbusa studeerde aan de Universiteit van Padua (Italië).

De diversity officer is de eerste die fulltime met diversiteit binnen de HU aan de slag gaat. Eerder hoorde dit bij de de taken van een instituutsdirecteur. Maar gezien het toenemende belang is de vacature voor een diversity officer voor de zomer al uitgezet.

Samen met twee andere vrijwilligers richtte Valbusa in 2016 Incluusion op en werd kort daarna projectmanager bij dit programma van de UU voor vluchtelingstudenten. De vluchtelingen volgen hierbij vakken op de universiteit. Ze krijgen geen studiepunten maar maken kennis met het Nederlands hoger onderwijs en verbeteren hun academische skills.

De initiatiefnemers ontvingen verschillende prijzen voor Incluusion, waaronder de Zilveren Penning van de UU.

Studie internationale betrekkingen

Incluusion startte als een pilot maar is inmiddels regulier onderdeel van de universiteit. ‘Er zijn veel hoogopgeleide vluchtelingen op zoek naar afleiding en een betere toekomst’, zei ze eerder hierover tegen de Utrechtse internetkrant de NUK. ‘Ze kwamen uit alle hoeken van het land; COA heeft zelfs mensen overgeplaatst vanwege Incluusion. Het college van bestuur was positief en mijn directeur gaf me ruimte om Incluusion op te zetten en om te lobbyen voor samenwerkingen en ondersteuning.’

Elena Valbusa is geboren in Verona, een stad in het noorden van Italië. Ze studeerde Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Padua en was tijdens de studie een semester een Erasmus-uitwisselingsstudent aan de Universiteit van Amsterdam. Ze studeerde in 1995 af op migratie in Nederland in de periode 1945 tot 1995.

Vanwege een liefde naar Nederland

In 1996 verhuisde ze vanwege een liefde van Italië naar Nederland, Utrecht. In 2000 ging zij terug naar Italië om in 2005 weer naar Nederland te verhuizen. Samen met een vriendin runt ze Colorato, een bedrijfje dat teken- en schildercursussen geeft aan jongeren.

De diversity officer maakt onderdeel uit van het programma ‘Diversiteit & Inclusie’. De werkgroep Diversiteit van de HU heeft daarvoor structurele subsidie aangevraagd bij het fonds ‘Gemeenschapsvorming en Studentbetrokkenheid’. Het college van bestuur is akkoord en heeft de aanvraag ter goedkeuring voorgelegd bij de Hogeschoolraad.

Ook interessant: Oefentherapie Cesar stopt definitief, maar beroepsvereniging pleit voor behoud