Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht klopt opnieuw aan bij het college van bestuur van de HU

University Rebellion voerde in mei ludieke actiea op het Utrecht Science Park

De actiegroep Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht wil opnieuw met het college van bestuur van de HU in gesprek over klimaatverandering en de rol van pensioenfonds ABP. De groep met onder meer docenten en studenten wil dat het college zich uitspreekt tegen de beleggingen van ABP in fossiele energie.

De actiegroep heeft dit in een brief aan het college laten weten. Ook de besturen van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Universiteit voor Humanistiek zijn benaderd. In maart opende Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht een petitie waarmee zij het ABP opriep te stoppen met geld te steken in de kolen-, olie- en gasindustrie. De groep wil dat ABP meer investeert in duurzame energie. Die petitie is bijna 1700 keer getekend.

Al eerder, in november 2020, voerden leden van de actiegroep een gesprek hierover met collegelid Tineke Zweed. Zij drongen erop aan dat het college zich uitspreekt tegen dergelijke investeringen van het pensioenfonds. Alle werknemers van de HU (en veel andere instellingen) hebben hun pensioenvoorziening verplicht lopen bij het ABP. Het college nodigde in een eerder stadium het ABP uit voor een gesprek, maar dat ging vanwege de corona-crisis niet door.

Gezonde, duurzame samenleving

Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht staat er niet alleen voor. Andere hogescholen, zoals de Hogeschool van Amsterdam en Saxion, en universiteiten (Utrecht en Maastricht), waterschappen en ambtenaren namen stelling tegen investeringen in de fossiele industrie van het ABP. Vorige week werd bekend dat ook de vakbond FNV zich achter de duurzame eisen schaarde. De overkoepelende organisatie ABP Fossielvrij is vorige week verkozen tot nummer 1 in de lijst Duurzame 100 van dagblad Trouw.

HU-collegevoorzitter Jan Bogerd en HKU-collega Roelof Bleker kozen partij en ondertekenden de petitie, meldden zij in mei op Twitter. Maar dat is volgens de actiegroep niet voldoende. ‘Wij zouden graag zien dat de Hogeschool Utrecht zich ook uitspreekt tegen ABP’, schrijft de groep in de brief aan het college. ‘Het zou volledig in lijn zijn met de visie en de missie van de HU: het gezamenlijk realiseren van een gezonde, duurzame samenleving.’

Het college heeft hierop inmiddels gereageerd, via de woordvoerder. Die meldt dat het college van bestuur een werkbezoek over dit onderwerp organiseert met ABP/APG. Daarbij is ook een rol voor de belangengroep Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht. Het moment van het werkbezoek wordt nog bepaald.

Het ABP gaat in een eerder gepubliceerde factsheet op de eigen site in op het probleem. ‘Gaan we snel genoeg?’ zo vraagt het pensioenfonds zichzelf af. Om dat te beantwoorden met: ‘Waarschijnlijk niet. Maar we doen ons best om onze aanpak voortdurend te verbeteren.’

Ook interessant: Docent Bas Higler is net begonnen aan de HU. ‘Docent zijn is geen rol, het is een gevoel’