Harde knip wordt geleidelijk ingevoerd

Staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs wil de landelijke ‘harde knip’ tussen bachelor- en masteropleidingen vanaf 1 september 2012 invoeren. Opleidingen die er nog niet klaar voor zijn, krijgen uitstel.

Door de huidige ‘zachte knip’ kunnen studenten aan veel instellingen alvast aan hun master beginnen wanneer zij hun bachelor nog aan het afronden zijn. Maar dan kiezen ze dus niet voor een master aan een andere instelling, laat staan in het buitenland. Zijlstra vindt, net als zijn voorganger Plasterk, dat de keuze voor de master bewust moet worden gemaakt en geen automatisme mag zijn. Alleen dan werkt het bachelor-mastersysteem optimaal, zei hij maandag in een debat met de Tweede Kamer.

CDA-kamerlid De Rouwe pleitte voor een minder harde knip. Hij vroeg zich af of er niet te veel oponthoud ontstaat als studenten die nog maar één of twee bachelorvakken moeten afronden, niet al aan hun master kunnen beginnen.

Maar de staatssecretaris liet zich niet vermurwen. Hij wees op de hardheidsclausule in het wetsvoorstel die ervoor zorgt dat studenten alvast aan een master kunnen beginnen als zij buiten hun schuld uitlopen. Maar dat gaat om individuele gevallen, benadrukte hij.

De Rouwe diende samen met zijn VVD-collega Lucas een motie in die opleidingen verplicht om meerder tentamen- en instroommomenten te regelen, zodat studenten door de harde knip niet onnodig veel vertraging oplopen. Zijlstra gaat er vanuit dat alle opleidingen die daartoe in staat zijn dergelijke randvoorwaarden creëren, en ten minste twee instroommomenten per jaar zullen plannen. De Onderwijsinspectie houdt de invoering in de gaten en instellingen die de randvoorwaarden niet op tijd kunnen realiseren krijgen een extra jaar uitstel.