Huurverlaging van 400 naar 175 euro

Een huurder van de Utrechtse ‘huisjesmelker’ Betty Chang heeft een forse huurverlaging afgedwongen van 400 naar 175 euro per maand. Hij is een van de dertig jongeren die met SP-jongerenorganisatie ROOD naar de Huurcommissie stapte.

De onlangs afgestudeerde student Peter (hij wil niet met zijn achternaam in de publiciteit) huurde vanaf oktober vorig jaar een kamer van Chang. Hij betaalde daarvoor 400 euro exclusief. De Huurcommissie heeft gesteld dat de wettelijke maximale huur 175 euro bedraagt. Tegen die uitspraak kon de kamerverhuurster bezwaar aantekenen, maar dat heeft zij niet gedaan. De uitspraak is bindend en gaat in met terugwerkende kracht.

Naast deze structurele verlaging kreeg Peter een periode een extra korting van zestig procent waardoor hij maandelijks slecht 70 euro hoefde over te maken. Reden van de maatregel was een defect luik naar de kruipruimte die een gevaarlijke situatie opleverde. Dit euvel is inmiddels hersteld.

De Utrechtse afdeling ROOD riep jongeren die dachten teveel huur te betalen op om naar de Huurcommissie te gaan. De uitspraak van Peter is de eerste in een reeks. Een deel van de zaken zijn door de individuele huurders en Chang geschikt. Zij hebben een huurverlaging gekregen.

De gemeente Utrecht is met Chang in een juridische strijd verwikkeld. Volgens de gemeente moet zij voor een twintigtal verhuurde panden vergunningen aanvragen. In totaal kosten die zo’n drie ton. Een aantal rechtszaken heeft de verhuurster gewonnen. De rechter zal over enkele weken opnieuw een uitspraak doen.

Chang is door ROOD en de Landelijke Studentenvakbond twee keer uitgeroepen tot ‘huisjesmelker van het jaar’.