Journalist met universitaire achtergrond ligt beter in de markt

De School voor de Journalistiek of een studie Geschiedenis als vooropleiding voor aanstaande journalisten? Waar het om gaat,is initiatief en ambitie. Talent komt er altijd. Maar de student met een masteropleiding heeft een pre bij de landelijke media.

Dat blijkt uit een artikel over bachelor en master journalistiekopleidingen in Nederland, dat 30 september in Trajectum verschijnt. Cruciaal voor een journalist is een goede algemene ontwikkeling, een brede belangstelling en de brandende ambitie om te schrijven. Journalistiekis een vak dat in je poriën moet zitten.

Toch geven de meeste landelijke media de voorkeur aan een universitair geschoolde journalist, omdat zij zijn ouder en rijper en staan steviger in hun schoenen staan dan de meeste hbo’ers. Op de redactie van de NRC werken bijvoorbeeld veel academici.

Het is vooral het gebrek aan ware passie van veel hbo’ers dat journalisten stoort. ‘De hbo-opleidingen Journalistiek zijn aan inflatie onderhevig is het beeld. Studenten kiezen geregeld voor een studie journalistiek, maar weten niet of ze de journalistiek in willen. Ook merkt het veld gebrek aan belangstelling en gedrevenheid bij hbo-studenten. De regionale media zijn overigens veel positiever over de hbo-journalistiekstudent.