Marathonprotest: van Plato tot aambeien

Bij de faculteit REBO van de Universiteit Utrecht begint op maandag 17 januari een marathonprotest tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet. Er wordt hier 24 uur lang non-stop gestudeerd en college gegeven.

‘Om op een positieve manier te laten zien dat studenten erg gemotiveerd zijn’, aldus een van de organisatoren, bestuurskundestudent Max Patelski. Trajectumverslaggever Bert van Laar is non-stop aanwezig bij dit evenement en doet verslag.

12.00: Het is bij vlagen druk. Sommige colleges worden goed bezocht. De onderwerpen lopen uiteen van Plato tot aambeien, van globalisering tot Freud en van rampenbestrijding tot poëzie.

In de Bijlhouwerstraat in de Utrechtse binnenstad zal tot morgenochtend 9 uur met colleges, voordrachten en debatten geprotesteerd worden tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet. Iedereen doet mee, dat is het bijzondere aan deze marathon. Bestuurders, docenten, hoogleraren, politici komen opdraven om hun solidariteit te betuigen. Ook zijn het de media niet ontgaan.

Wanneer de NOS en de RTL hun camera’s opstellen en opnames maken, is de collegezaal in ieder geval goed gevuld. Goed nieuws voor de organisatie dus. Max Patelski loopt tevreden rond  is blij met al die persaandacht. ‘Natuurlijk hoop ik stiekem dat er een hoop studenten komen, maar ik ben ook heel tevreden als er straks nog maar zes studenten zitten die een stevige, diepgaande discussie voeren met een hoogleraar.’
14.30: PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing debatteert een half uur en er ontstaat een levendige discussie onder de studenten over het hoger onderwijs. HU-collegevoorzitter Geri Bonhof komt langs.
15.00: Alles is te volgen via een livestream, maar de techniek laat nogal te wensen over.
16.00:  Geluksprofessor Ruud Veenhoven geeft vandaag college over politiek, er vindt een levendig debat tussen drie politici plaats, een internetondernemer vertelt zijn successtory. Het programma in deze marathon is gevarieerd.
21.00: Filemon van BNN komt met een camera de collegezaal binnen. ‘Jullie zijn boos, hè?!’ Zijn vraag wordt beantwoord met een lachende zaal studenten. De sfeer is in ieder geval goed. Binnen vijf minuten is hij weer weg. Aan weerszijden van de collegezaal staan trotse organisatoren.
23.00: Als de nacht al bijna invalt vat stadsdichter Utrecht Ingmar Heytze de sfeer nog eens treffend samen: ‘U bent verdacht wakker.’

Een uur later komt Paul Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau en universiteitshoogleraar zijn verhaal houden.  Er zitten er nog zo’n 150 studenten in de collegezaal. In slaap val je niet bij deze goede spreker. Zijn treffende grapjes. Wonderlijke grafieken en scherpe commentaar op de staat van ons land houden iedereen bij de les.
1.50: In de nog steeds volle zaal speelt een fragment van een stomme film. Er wordt volop gegaapt, maar niemand valt in slaap.
3.00: Een aantal leden van de organisatie besluit naar huis te gaan. Sommigen van hen moeten morgen naar Groningen voor de volgende demonstratie.
De volgende spreker is net uit bed. Voor hem een vroegertje. Zijn publiek gaapt.
4.30: De batterij van de microfoon is leeg. Maar ook zonder is hoogleraar Paul van Hoven goed te verstaan. De ruimte ligt bezaaid met bruine koffiebekertjes en studenten met roodomrande ogen. Maar er wordt nog steeds gelachen door de 54 aanwezigen, waaronder vier hoogleraren, drie organisatoren en twee beveiligers.
6.00: Er zijn nog 36 aanwezigen, waaronder  drie hoogleraren, drie organisatoren en nog altijd twee trouwe beveiligers. Op dit moment stromen in de hal de eerste studenten binnen die wél geslapen hebben.
8.00: Voor de mensen die er al sinds gisterenmiddag zijn, is een ontbijtje geregeld. Drie broodjes, een appel of banaan en één glas melk per persoon. Terwijl het laatste college ten einde loopt en het weer licht wordt buiten geeft Utrecht geeft het stokje door aan Groningen. En woensdag aan Amsterdam. ‘Succes Stefan!’ roept de ceremoniemeester via de webcam naar Groningen. ‘Ik heb je niet verstaan, maar dankjewel’, antwoordt Stefan vrolijk.