Actie tegen diefstal bij studenten

Met het monteren van een stevig slot gaf burgemeester Aleid Wolfsen het startschot voor een campagne om het aantal woninginbraken in Utrecht terug te dringen. Studenten vormen een belangrijke doelgroep voor de actie.

Met enkele ferme handbewegingen schroefde de burgemeester maandagmiddag 4 januari het slot op een deur van het University College Utrecht. De campagne ‘Houdt de dief… buiten de deur’ moet het aantal inbraken in woningen tot eenderde terugbrengen, van ruim 2.5 duizend geregistreerde gevallen in 2006 tot 1,7 duizend dit jaar. In Utrecht vinden in vergelijking met andere plaatsen in het land relatief veel inbraken plaats.

Studenten vormen – naast ouderen – een belangrijke doelgroep van de campagne en krijgen extra aandacht in de voorlichting. Zij zijn ‘een risicogroep’ omdat de woningen vaak een makkelijk doelwit zijn, zo staat in het gezamenlijk actieplan van de gemeente, openbaar ministerie, politie en woningcorporaties. Meerdere studenten wonen vaak achter een voordeur die vaak niet goed wordt afgesloten. Daarbij bezitten studenten dure apparatuur als iPod’s, laptops en flatscreens, die ook bij dieven gewild zijn. Die spullen moeten niet in het zicht staan, zei Wolfsen. ‘Maak het de dieven zo moeilijk mogelijk.’ Andere tips: zorg voor goede sloten en buitenverlichting. (GR)

Foto: Willem Mes Photography