Rechtszaak tegen eigen hogeschool goedkoper

Als studenten hun onderwijsinstelling voor het gerecht willen slepen, zijn ze waarschijnlijk minder geld kwijt. Maar het wordt duurder om naar de rechter te stappen tegen een besluit over studiefinanciering.

De nieuwe tarieven voor het voeren van een rechtszaak (de ‘griffiekosten’) zouden vanaf volgend jaar juli moeten gaan gelden. Het wetsvoorstel is nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd, maar minister Opstelten van Justitie heeft het gisteren verspreid onder ‘belanghebbenden’ om hun mening te peilen.

Momenteel zijn de griffiekosten laag voor een bestuurszaak over de studiefinanciering: 41 euro. Studenten zijn meer geld kwijt als ze hun universiteit of hogeschool willen dagen, bijvoorbeeld vanwege een bindend studieadvies of een schorsing: dat kost 152 euro.

De tarieven worden gelijkgetrokken en gaan in principe omhoog: de griffiekosten voor bestuurszaken worden vijfhonderd euro. Maar wie ‘onvermogend’ is, betaalt slechts 125 euro. Waarschijnlijk zijn verreweg de meeste studenten onvermogend. Pas als ze een bijbaan hebben die meer dan 17.300 euro per jaar oplevert, gaan ze extra betalen.

In totaal moet de tariefswijziging de schatkist 240 miljoen euro opleveren. Bijkomend voordeel is dat de tarieven overzichtelijker worden: nu zijn er nogal wat verschillen tussen soorten rechtszaken.