Spandoek tegen ‘asociale’ plannen kabinet

Studenten die vanaf het centrum naar De Uithof fietsen zien regelmatig spandoeken langs de Weg tot de Wetenschap hangen met reclame voor studentenfeesten. Sinds deze week hangt er een spandoek tussen met feloranje kleuren: ‘Wie rijk is mag slim zijn?’.

ROOD, de jongerenvereniging van de SP, hoopt dat studenten en voorbijgangers na het zien van deze vraag gaan nadenken over de bezuinigingen in het onderwijs. ‘De langstudeerboete is er natuurlijk al maar er staan meer vragen centraal. Het kabinet wil ook de ov-kaart voor studenten afschaffen en aan de studiefinanciering voor masterstudenten komen’, zegt Michiel Brouwer van ROOD Utrecht. De jongerenafdeling vreest dat de maatregelen de toegankelijk van het onderwijs zullen aantasten.

Het spandoek is een van de acties die ROOD de komende tijd gaat houden in het kader van de campagne ‘Doe effe sociaal’. Hiermee wil de jongerenafdeling mensen op de hoogte houden van de ‘asociale’ plannen van het Kabinet. Mensen kunnen op de website stemmen op de aso van het jaar en posters of stickers aanvragen.

Volg de campagne via: http://www.doeeffesociaal.nl