Twintig euro boete bij te laat inschrijven tentamen

Studenten die zich te laat inschrijven voor een tentamen kunnen vanaf 1 september een boete van maximaal 20 euro opgelegd krijgen door de hogeschool of universiteit. Dat valt te lezen in een nieuwe regeling voor extra financiële bijdragen van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven.

De nieuwe regeling moet duidelijkheid geven over welke kosten wel of niet in rekening gebracht mogen worden. Zo mag er bijvoorbeeld wel een bijdrage worden gevraagd voor de diplomawaardering van internationale studenten, maar niet voor het gebruik van studentenvoorzieningen en studiebegeleiding, meldt het AD.

Studentenvakbond LSVb is geen voorstander van ‘het toestaan van extra bijdragen voor studenten’, laat zij weten in een reactie. ‘Het wettelijk collegegeld is al hoog genoeg en problemen met te laat inschrijven voor tentamens kunnen makkelijk opgelost worden door die inschrijving automatisch te laten gebeuren.’ De vakbond pleit hier al enkele jaren voor.

Tot 8 juni kan er gereageerd worden op de nieuwe regeling.