Avans weer op 1 in de Keuzegids, HU telt opnieuw 4 ’topopleidingen’

Archieffoto: studenten voor corona

Avans is opnieuw nummer 1 in de Keuzegids hbo 2021. En het is gissen naar de plaats die Hogeschool Utrecht inneemt. Dit jaar maakt de gids namelijk alleen de top 5 van grote hogescholen bekend en daar hoort de HU niet bij. Wel deelt de Keuzegids opnieuw bij vier HU-opleidingen het predicaat ‘topopleiding’ uit.

De Keuzegids hbo komt jaarlijks uit. Het vergelijkt opleidingen op onder meer de inhoud van de studie, de waardering voor docenten en beschikbare faciliteiten. Aan de hand daarvan maakt de redactie ranglijsten van de grote hogescholen, maar ook van de opleidingen onderling. Belangrijk onderdeel in de beoordelingen zijn de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête (NSE), het studiesucces en arbeidsmarktperspectieven.

Omdat de laatste NSE in 2018 plaatsvond, zijn de lijstjes de laatste jaren min of meer hetzelfde. Vorig jaar bestond de top drie uit Avans, Windesheim en NHL Stenden, net als dit jaar. De HU stond vorig jaar op een gedeelde laatste plaats, samen met de Hogeschool van Amsterdam. Maar de HU vertoonde een stijgende lijn, meldde de gids. Het blijft raden of die opwaartse lijn dit jaar te zien zou zijn, want de Keuzegids maakt alleen de beste vijf grote hogescholen bekend.

Kleine verschuivingen mogelijk

De reden hiervoor is dat de rankings voornamelijk zijn gebaseerd op NSE-gegevens van 2018, meldt Mark van Hees, data-analist van de Keuzegids . Daarnaast zijn er wel kleine verschuivingen mogelijk, omdat actuele cijfers over bijvoorbeeld studiesucces meetellen. ‘Zo worden scholen die zichzelf sinds 2018 verbeterd hebben niet benadeeld, maar kunnen we wel tonen welke instellingen het blijkens de meest actuele data bovengemiddeld goed doen.’

De scores en ranglijsten van afzonderlijke opleidingen zijn overigens wel compleet te bekijken in de Keuzegids. Daaruit blijkt in ieder geval dat de ‘topopleidingen’ van de HU dit jaar dezelfde zijn als vorig jaar: Technische Bedrijfskunde, Medische Hulpverlening, Fysiotherapie en Mondzorgkunde. Zij krijgen een medaille in de tabellen van de keuzegids.

In 2021 gaat een vernieuwde Nationale Studentenenquête van start. De Keuzegids hoopt dan ook volgend jaar weer de complete lijst met hogescholen te publiceren.

Ook interessant: Mondkapjes aan de HU: ‘Ik draag ze wel/niet omdat…’