De Grote Trajectum Top 7 Verhalen

Voor de liefhebber een aantal verhalen uit afgelopen jaar om de kerstvakantie ook een beetje mét Trajectum door te komen. Ze maakten net wat meer los dan hun broertjes en zusjes. Fijne feestdagen.

1. Over Stagediscriminatie

We schrijven vaker over dit onderwerp (zie bijvoorbeeld ook het verhaal van deze Verpleegkunde-student), gewoon omdat het zo belangrijk is. Maar in dit achtergrondverhaal met video komt alles samen: de persoonlijke getuigenissen van studenten zelf, de aanpak binnen de hogeschool, en de twijfels van iedereen die dit niet wil maar ook de hardnekkigheid van het probleem onderkent.

2. Over het renteprotest

Verslag van het protest tegen de renteverhoging op studieschulden. Plus uitleg van HU-lector Tamara Madern over waarom die verhoging geen verrassing was. In 6 minuten lezen én kijken weet je heel veel meer.

3. Israël en Palestina, in de klas…

Onvermijdelijk drong de harde werkelijkheid van 2023 binnen op de hogeschool. En docenten bleken er op veel verschillende manieren mee om te gaan, zo registreerde onze videomaker. Tussen al dat gevoel van machteloosheid probeerde in elk geval één HU-onderzoeker iets concreets te bieden: tips om les te geven over een ontzettend ingewikkeld onderwerp.

4. ChatGPT, wat doen we daarmee?

Chat GPT was eind vorig jaar de grote hype. We deden verslag van de risico’s, de kansen voor studenten en de eerste stappen van docenten bij deze razendsnelle versnelling van kunstmatige intelligentie. Het gaat niet alleen over plagiaat, maar ook over een nieuw hulpmiddel, zo constateerden HU-docenten al aan het begin van het jaar.

5. Over autisme

Uit onderzoek blijkt dat vermoedelijk zo’n 1 tot 1,5 procent van de bevolking een vorm van autisme heeft. Mannen hebben het vaker, maar dat maakt het voor vrouwen misschien nog wat ingewikkelder om ermee om te gaan. Zij vertelden daarover , op de dag van autisme. Vier persoonlijke verhalen over vooroordelen, hobbels en hulp.

6. Over Wilders

Het was het jaar waarin de PVV de grootste werd in de Tweede Kamer. We tekenden de verbazing op bij studenten, maar ook de blijdschap. En we zetten scherp op een rij wat de PVV in het verkiezingsprogramma heeft staan over het hoger onderwijs en studenten.

7. En natuurlijk… over de nieuwe collegevoorzitter

We eindigen dichtbij huis, aan de HU. Met een compleet portret van onze cvb-voorzitter sinds 1 september, met een blik op haar privéleven, ambities en leidinggevende kwaliteiten, en ‘een altijd halfvol glas’.

Veel leesplezier, geniet van een vol glas (frisdrank) en tot in 2024.