Decaan: “Ik heb de verkeerde studie gekozen! Wat nu?”

Vraag:
Na de eerste tentamenperiode, weet ik zeker dat dit niet de studie is waar ik mijn beroep van wil maken. Ik heb echter geen idee wat ik dan zou moeten kiezen. Bovendien willen mijn ouders liever niet dat ik nu stop met studeren. Terwijl ik er niet aan moet denken dat ik nog langer, tegen mijn zin, met deze studie moet doorgaan. Kun je mij adviseren wat ik moet doen?

Antwoord:
Wat jammer dat de studie kennelijk niet aan je verwachtingen voldoet. Het lijkt me inderdaad een hele opgave om door te moeten gaan met iets dat je niet boeit. Wellicht dat je dat je ouders nog eens voor kan houden. Samen met de financiële consequenties. Daar zal ik verderop nog iets over zeggen.
Allereerst lijkt het me van belang dat je een beeld krijgt van wat je nu wilt gaan doen. Een andere studie? Zo ja welke? Of toch maar liever een baan zoeken? Om hier achter te komen kun je gebruik maken van de diensten van het Centrum Studiekeuze. Speciaal voor studenten van de hogeschool en de universiteit. Je kunt je hiervoor aanmelden via:  www.centrumstudiekeuze.nl/Afsprakenrooster. Na gemiddeld 2 weken kun je dan terecht voor een intakegesprek. Dat duurt ongeveer 20 minuten en is gratis. Voor ongeveer een kwart van de studenten is dit in kaart brengen van de studiekeuzevraag al voldoende. Voor de overigen volgt een individueel of een groepstraject. Wat voor jou het best past is onderwerp van gesprek tijdens de intake. Dit vervolgtraject kost 10 euro. Inclusief de afname en het bespreken van een interessetest. Bij ongeveer 5 procent van de studenten blijkt het nuttig te zijn om uitgebreid te testen op capaciteiten, beroepskeuze, motivatie en leerstijlen, competenties en persoonlijkheid. In dat geval komt er 75 euro aan extra kosten bij.
Tja, en wat te doen met je huidige studie? Mocht je nu stoppen en uitschrijven, dan krijg je voor de rest van dit studiejaar je collegegeld terug. Ook verbruik je geen maanden studiefinanciering, waarvan het maximum aantal 48 bedraagt (met aansluitend maximaal 36 volledig lenen). Je kunt, parallel met de heroriëntatie, nog een baantje zoeken en wat bijverdienen. Kortom: economisch gezien is op dit moment uitschrijven het voordeligst.
Veel succes met de afwegingen.

Tip: www.centrumstudiekeuze.nl