Gedupeerde Utrechtse studenten in tv-programma Kassa

Het VARA-programma Kassa besteedde gisteren aandacht aan het verhuurbedrijf Nahuys BV. In totaal zou deze huurbaas 130.000 euro per jaar te veel vragen van tachtig studenten aan de Zamenhofdreef in het Utrechtse Overvecht.

‘Hij dreigt met het stopzetten van mijn internet en televisie als ik doorga met het aanvragen van huurverlaging’, vertelt bange studente Patricia tijdens de uitzending van Kassa. Tegen een andere studente zou huisbaas Marcel van Hooijdonk, eigenaar van Nahuys BV, hebben gezegd een man van veertig jaar in het appartement te plaatsen als zij het proces doorzet.

In totaal betalen tachtig studenten gemiddeld 138 euro per maand te veel aan huur in het studentencomplex. Ook zou de brandveiligheid niet in orde zijn.

Wethouder van Wonen in de gemeente Utrecht, Paulus Jansen, zegt al een langere tijd iets te willen doen aan de huisjesmelkers. Toch laat hij tijdens het televisieprogramma weten geen goede maatregel te hebben om voorgoed van de huisjesmelkers af te komen.

‘Zodra we een dwangsom bij een huisbaas leggen, repareert hij snel de gebreken. We kunnen hierdoor niet zomaar een huurvergunning gaan intrekken’, zegt wethouder Jansen.

Huisjesmelkers

Studentenstad Utrecht heeft al jaren problemen met huisjesmelkers. De gemeente en het Huurteam werken samen om problemen met studentenkamers tegen te gaan. Toch blijven veel studenten te bang om een proces tegen hun huurbaas te beginnen.

Trajectum is bezig met een artikel over studenten die het Huurteam hebben ingeschakeld. ​