Nationale Studenten Enquête: HU op plaats 9 (van de 12); Avans weer nummer 1

Na twee jaar afwezigheid is er weer een Nationale Studenten Enquête (NSE) gehouden. Op basis van de uitkomsten bezet de HU een 9e plaats in een ranking van 12 grote hogescholen. De HU scoort redelijk goed op ‘docenten’ en ‘betrokkenheid’ en minder op ’toetsen’.

Zo’n 330.000 studenten in het hoger onderwijs vulden de vragenlijsten van de enquête over hun opleiding en instelling in. Die is georganiseerd door Studiekeuze123 in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Ruim zeventig hogescholen en universiteiten deden eraan mee. Op basis van deze gegevens krijgen opleidingen en instellingen een score toegekend van 1 tot en met 5. Daaruit valt een ranking te maken in opleidingen, maar ook in universiteiten en hogescholen.

De HU heeft de cijfers op een rij gezet. Hieruit blijkt dat de HU met een 3,52 punten op een 9e plaats belandt, van twaalf grote hogescholen. Gevolgd door de Hogeschool van Amsterdam (3,51) en de Haagse Hogeschool (3,49). Hekkensluiter is Inholland met 3,47). Koploper is Avans met 3,80 met Windesheim als nummer twee (3,75).

Vragen deels veranderd

Grosso modo lijken de top en de onderste regionen van de ranking dezelfde hogescholen te bevatten als die van de Keuzegids HBO enkele jaren geleden. Die gids is voor een groot deel gebaseerd op de NSE. De laatste twee jaar ging deze enquête niet door omdat er kritiek was op de betrouwbaarheid. Studiekeuze123 waarschuwt dat de uitkomsten van de NSE van dit jaar zich niet helemaal laten vergelijken met die van de jaren ervoor omdat de vragen deels zijn veranderd.

De items waarop de HU relatief goed scoort zijn de docenten (3,7) en betrokkenheid en contact (3,8). ‘Na een jaar waarin het onderwijs noodgedwongen grotendeels op afstand plaatsvond, is het opvallend dat de sfeer binnen de opleiding een hoge waardering krijgt’, meldt de hogeschool in een bericht op HUontwikkelt. Minder goed presteert de HU met toetsing en beoordeling (3,5).

Hogescholen in de randstad

In een lijst over zes hogescholen in de Randstad die de HU heeft gemaakt op basis van de NSE-resultaten komt de HU als derde uit de bus. Hogeschool Leiden is koploper met 3,68 en Hogeschool Rotterdam wordt nummer twee. Nummer vier is de Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool eindigt als een na laatste. Hekkensluiter is Inholland met 3,47.

Aangetekend moet worden dat de cijfers die de HU levert over andere hogescholen alleen betrekking hebben op opleidingen die ook de HU aanbiedt. Dus niet de totalen van de hogescholen in andere steden zijn meegenomen. Dit kan tot kleine verschuivingen binnen de rankings leiden.

Ook interessant: Hogeschoolraad en college zijn het snel eens over de besteding van de ‘coronamiljoenen’