Mbo-diploma relatief duur

Een gemiddelde mbo’er heeft een duurdere schoolcarrière achter de rug dan een academicus. Tenminste, als je de opleidingskosten per jaar met elkaar vergelijkt.

Een masterstudent doet er vanaf de basisschool 21 jaar over om zijn diploma te halen. Dat kost in totaal 142.000 euro, ofwel 6700 per jaar. Een diploma van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo is 1600 euro per jaar duurder, alleen duurt de opleiding minder lang.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op een rijtje gezet wat de verschillende onderwijsdiploma’s in 2007 kostten. Bepalend zijn de jaarlijkse kosten (publiek en privaat) van alle gevolgde opleidingen die naar het diploma leiden, vermenigvuldigd met het aantal jaren voordat het diploma op zak is.

Voor een diploma van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo duurt dat vanaf groep één in het basisonderwijs gemiddeld zestien jaar. De totale kosten, inclusief vooropleidingen, bedragen gemiddeld 129 duizend euro. Dat komt neer op 8300 euro per jaar, waarmee het mbo/bbl-diploma relatief het duurst is.

In het vmbo, maar ook in het mbo/bbl zelf, worden dure leer-werktrajecten gevolgd, terwijl de weg naar het masterdiploma gewoonlijk via het minder prijzige vwo loopt.

Een hbo-bachelordiploma, dat in krap 19 jaar behaald wordt, kost gemiddeld 132 duizend euro, ofwel 6985 euro per jaar. Daarmee is het ook relatief duurder dan het universitaire bachelordiploma, dat in totaal gemiddeld 124 duizend euro kost en 6350 euro per jaar.