Redactioneel: Het gras van de buren

Lector Harry van Vliet vindt het gevaarlijk om de jeugd van tegenwoordig als Netgeneratie te typeren. Het gevaar schuilt volgens hem in het feit deze typering een argument is voor beleidsmakers om veranderingen door te voeren. Van Vliet doelt dan met name op onderwijsveranderingen en digitale leermiddelen die rücksichtslos worden ingevoerd. Op de Forumpagina zet hij zijn betoog nader uiteen.
Het betoog van onze lector kwam bij mij naar boven toen deze week bekend werd, dat het bijna oudste universiteitsblad in ons land, namelijk het Ublad, per 1 januari ophoudt te bestaan. Volgens het college van bestuur van de Universiteit Utrecht past het in deze tijd om studenten digitaal te benaderen. Ook de hoofdredacteur is het daar hartgrondig mee eens. De achterban, waaronder studenten en hoogleraren als Frits van Oostrom delen die mening niet. Zo hebben studenten de actie redhetublad.nl in het leven geroepen en betoogde Van Oostrom in de NRC dat een universiteit niet zonder een geschreven medium kan. ‘Een universiteit is geen bedrijf, het is een instelling van de vrijheid, daar hoort het vrije woord bij.’ In zijn woorden kan ik me hartstochtelijk vinden. In het hoger onderwijs moet het debat gevoerd kunnen worden, dat hoort bij de ontwikkeling van een kritische houding voor goede toekomstige beleidsmakers en wetenschappers. Of je dat met een blad bewerkstelligt is vraag twee en mogelijk een achterhoedegevecht. Er zijn sites waarop het debat op een goede manier gevoerd wordt, vooral in het buitenland. Het Ublad kan bogen op een lange geschiedenis, heeft vooral in het verleden spraakmakend geopereerd. Ik ben benieuwd naar de nieuwe opzet en laat me graag verrassen door onze overburen.