Achtergrond

Redactioneel: #socialmedia

Kinderen gooien hun hele hebben en houen op Hyves. Middelbare scholieren maken stiekem met Smartphones filmpjes in de klas en zetten die op YouTube. Hun leraren worden daar niet blij van, want wie wil er te kakken worden gezet voor de hele wereld als docent met ordeproblemen. Het onderwijs krijgt door de mogelijkheden van social media ineens met zaken te maken waar het nog niet zo gauw een antwoord op weet, dan het te verbieden. Leerlingen hebben in dat opzicht een grote voorsprong op veel van hun docenten.

Voor de één een zegen, voor de ander een plaag. De wetenschap is er nog niet uit wat de invloed van social media op de hersenen is. ‘Oppervlakkiger en dommer’, ‘moeilijker relaties opbouwen’, ‘constant verlies van concentratie’. Zomaar wat uitspraken van wetenschappers over de invloed van social media op kinderen in dit nummer. Maar ook kijken we naar de mogelijkheden van social media in het onderwijs. Via Twitter met je docent communiceren of colleges volgen via YouTube. Zo hier en daar zijn initiatieven op dit gebied. Maar het is vooral afhankelijk van die ene enthousiaste docent, die de meerwaarde ziet om zo met studenten te communiceren. Van beleid op dit terrein is in het hbo geen sprake. Het lijkt me tijd, dat het hbo de handen ineen slaat en binnen de HBO-raad, waarin alle hogescholen vertegenwoordigd zijn, beleid formuleert om deze nieuwe media in het curriculum te integreren.