Langstudeerboete van invloed op studiekeuze

Bijna één op de vijf bachelorstudenten laat zich beïnvloeden door de langstudeermaatregel. Sommigen van hen gaan geen masteropleiding volgen, anderen kiezen een makkelijkere studie.

Dit blijkt uit een gezamenlijke enquête van tien universiteits- en vijf hogeschoolbladen, waaronder Trajectum. Zij vroegen 5.497 studenten naar hun studieplannen, hun activiteiten naast hun opleiding, hun studiestress enzovoorts.

Veertig procent ervaart wel eens zulke grote stress, dat hun privéleven eronder lijdt, melden de bladen. Meer dan de helft slaapt er wel eens slecht van. Vrouwen hebben meer last van stress dan mannen.

Acht procent van de bachelors ziet helemaal af van een masteropleiding, zes procent gaat er toch één doen en vier procent twijfelt nog. Omgerekend betekent dit dat veertigduizend bachelorstudenten hun opleiding beknotten om redenen van studiestress. Als studenten meer dan een jaar uitlopen in hun opleiding, moeten ze vanaf volgend studiejaar ruim drieduizend euro extra collegegeld betalen.

Staatssecretaris Zijlstra tilt er niet zo zwaar aan. 'De langstudeermaatregel beoogt juist een bewustere studiekeuze', zegt hij. 'Deze studenten kunnen altijd later nog besluiten of ze een masteropleiding willen gaan doen.'

Wat ook uit de enquête blijkt: hoe meer uren studenten besteden aan sport en bijbaantjes, hoe minder studiestress ze ervaren. Al zit er natuurlijk wel een grens aan.

Lees meer in het magazine van Trajectum, dat donderdag 15 maart verschijnt