Studentenprotesten Den Haag en Groningen

In Den Haag demonstreren studenten vandaag op initiatief van SP-kamerlid Jasper van Dijk tegen de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs. Ook in Groningen wordt geprotesteerd.

Vanmiddag bespreekt de Tweede Kamer de onderwijsbegroting. De studenten protesteren tegen de kabinetsplannen om de basisbeurs voor de masterfase af te schaffen en de boete van drieduizend euro die ze moeten betalen als ze meer dan een jaar studievertraging oplopen.

SP-kamerlid Jasper van Dijk, riep via Facebook studenten op om vandaag naar het Plein voor de Tweede Kamer te komen om te protesteren tegen de kabinetsplannen. Hij beloofde hun oliebollen. ‘Het blijft een Facebook-actie, dus geen officiële demonstratie. Het is dus nog maar de vraag hoeveel mensen er werkelijk komen, maar de eerste signalen zijn gunstig’, zei Van Dijk tegen Nu.nl.

Inmiddels hebben 1900 studenten hun deelname toegezegd. Onder andere de ASVA-studentenunie en de LSVb zullen aanwezig zijn in Den Haag. VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas twitterde rond twaalf uur ‘Kijk uit op een enorme menigte protesterende studenten op het Plein. We hebben wat uit te leggen! Studeren niet alleen recht: ook voorrecht!’ Een paar minuten later besloot ze naar buiten te gaan.

In Groningen begon om twaalf uur een protest op de Grote Markt. Comité Gronings Ontzet dat de demonstratie organiseert, verwacht ongeveer 2000 studenten. Rector magnificus Frans Zwarts van de Rijksuniversiteit Groningen en zijn opvolger Elmer Sterken zullen aanwezig zijn om de studenten een hart onder de riem te steken. De Groningse demonstratie wordt ook ondersteund door de Hanzehogeschool. Volgens Nu.nl zullen prominenten van beide onderwijsinstellingen een verklaring tegen de kabinetsplannen ondertekenen.